Dus ik vermoed dat mensen waarschijnlijk in een van de twee kampen zullen vallen in hun kennis van het onderwerp van deze show, namelijk degenen die de werken van Rumi kennen en ervan houden en degenen die niets over hem weten. Ten behoeve van de tweede groep, en met excuses voor de eerste, is hier wat korte achtergrondinformatie: Jalal ad-Din Muhammad Rumi was een Perzische geleerde, filosoof, musicus en dichter geboren in 1207. Zijn werken, die liefde en tolerantie onderwijzen, zijn invloedrijk en wereldwijd populair.  Een transformerend moment in zijn leven was in 1244 toen hij de rondzwervende mysticus Shams…

Mooi zo

Een gezellige avond muziektheater met een fusie van hedendaagse en traditionele Midden-Oosterse stijlen en een interessant onderwerp.

Dus ik vermoed dat mensen waarschijnlijk in een van de twee kampen zullen vallen in hun kennis van het onderwerp van deze show, namelijk degenen die de werken van Rumi kennen en ervan houden en degenen die niets over hem weten. Ten behoeve van de tweede groep, en met excuses voor de eerste, is hier wat korte achtergrondinformatie: Jalal ad-Din Muhammad Rumi was een Perzische geleerde, filosoof, musicus en dichter geboren in 1207. Zijn werken, die liefde en tolerantie onderwijzen, zijn invloedrijk en populair over de hele wereld. Een transformerend moment in zijn leven was in 1244 toen hij de rondzwervende mystieke Shams van Tabriz ontmoette. Shams Tabriz verdween na drie jaar en Rumi schreef de meeste van zijn poëzie na deze verdwijning. Het is die periode in 1244 die wordt gedekt door dit semi-geënsceneerde concert/musical, gebaseerd op een verhaal van Evan Sharma, en met muziek en teksten van Dana Al Fardan en Nadim Naäman.

We maken kennis met de mystieke Shams (Ramin Karimloo), Rumi (Naaman), zijn familie en enkele andere leden van de gemeenschap. Shams onthult dat hij op zoek is naar een gelijke en soulmate, en daarvoor alles zou willen opofferen. Bij Shams’ eerste ontmoeting met Rumi lijkt hij hem misschien gevonden te hebben, al valt dit bij sommigen niet in goede aarde. Het verhaal toont de toenemende invloed die Shams heeft, samen met het effect en de gevolgen van die invloed, niet alleen op Rumi, maar ook op de verschillende leden van Rumi’s familie en de bevolking van de stad. Het suggereert een mogelijke verklaring voor de uiteindelijke verdwijning van Shams.

De achttien man sterke cast zijn natuurlijk allemaal erg getalenteerd, maar voor mij gaat de uitstekende uitvoering van de avond naar Karimloo wiens krachtige stem in elk nummer dat hij speelt de lucht in gaat. De muziek van Naaman en Al Fardan maakt gebruik van teksten die zijn afgeleid van Rumi’s poëzie, maar in een hedendaagse muziektheaterstijl die sterk is beïnvloed door muziek uit het Midden-Oosten, wat resulteert in interessante ritmes en harmonieën. Een shout out moet gaan naar het uitstekende orkest achter op het podium achter een gordijn, ongezien maar zeker niet ongehoord. Ik heb vooral genoten van de vrolijke ensemblestukken Zie de Gouden Zon en Rumi’s brief gezongen door Rumi, Shams en Sultan Valed (vanaf de zomer Qafouri).

Gregor Donnelly‘s bedrieglijk eenvoudige kostuums complementeren Anjali Mehra‘s prachtig vloeiende choreografie. De minimale set, bestaande uit bogen, banken, dozen en andere eenvoudige items, wordt constant verplaatst over het grote podium, waarschijnlijk in een poging om de indruk te wekken van een drukke stad. Het leek alsof er veel banken werden schoongemaakt, wat ik wel grappig vond. Een verbeterd Covid-reinigingsregime misschien?

Ik weet niets over Rumi of zijn leven (ja, tweede groep) Ik kan niets zeggen over de juistheid of anderszins van de afgebeelde gebeurtenissen. Het was een interessante verhaallijn, de tweede helft leuker dan de eerste, het was een beetje levendiger. Na de show ben ik nog steeds onzeker over de exacte aard van de relatie tussen Shams en Rumi, hoewel dit natuurlijk een bewuste bedoeling kan zijn. De twee hoofdpersonen worden afgeschilderd als extreem egocentrisch en schijnheilig, vooral Rumi, zonder rekening te houden met de effecten van hun acties op anderen. Nogmaals, dit kan opzettelijk zijn, in tegenstelling tot Rumi’s latere geschriften.

Ondanks dat de eerste helft een beetje traag en ‘hetzelfde’ was, was het toch een gezellige avond met muziektheater.

Boek, muziek en teksten door Nadim Naäman
Muziek en tekst door Dana Al Fardan