Een verduisterd theater in de rondte wordt verlicht door het openen van luiken. Het licht valt binnen en de show begint.  Terence Rattigan wordt geroemd om zijn komedies uit de jaren ’30, zijn personages die af en toe worden gespeeld door bekende acteurs, zoals Laurence Olivier en Marilyn Monroe, en zijn werk dat hem een ​​ridderorde opleverde. Voor het eerst opgevoerd in 1943, stelt While the Sun Shines nu centraal in 2021 niet teleur, en als een farce werkt het goed. Er zijn tal van geestige lijnen, voorbeelden van dramatische ironie en momenten van chaos. Regisseur Paul Miller zorgt ervoor dat…

Mooi zo

Terence Rattigan’s While the Sun Shines is een vermakelijk avondje uit en blijft het publiek hardop aan het lachen maken sinds de opening in de Globe in 1943.

Een verduisterd theater in de rondte wordt verlicht door het openen van luiken. Het licht valt binnen en de show begint.

Terence Rattigan wordt geroemd om zijn komedies uit de jaren ’30, zijn personages die af en toe worden gespeeld door bekende acteurs, zoals Laurence Olivier en Marilyn Monroe, en zijn werk dat hem een ​​ridderorde opleverde. Voor het eerst uitgevoerd in 1943, Terwijl de zon schijnt nu centraal staat in 2021 stelt niet teleur, en als een farce werkt het goed. Er zijn tal van geestige lijnen, voorbeelden van dramatische ironie en momenten van chaos. Regisseur Paul Miller zorgt ervoor dat er veel wordt gelachen om het publiek tijdens de uitvoering betrokken te houden.

Het hele stuk speelt zich af in de Piccadilly-kamers van een Engelse graaf, Bobby, die verloofd is met Lady Elisabeth (Rebecca Collingwood). Ze wint ook de genegenheid van de forse Amerikaanse luitenant Mulvaney (Conor Glans) en slappe Fransman luitenant Colbert (Jordan Mifsud), en een verhaal van ingewikkelde romances ontvouwt zich. De mannen maken onderling ruzie en nemen hun toevlucht tot het spelen van craps om te beslissen wie de hand van Lady Elisabeth zal winnen, terwijl genderstereotypen worden uitgespeeld. Lady Elisabeth past bij haar rol als naïeve vrouw, die huilt bij droevige liedjes en bedwelmd raakt na één whisky, terwijl haar mannelijke tegenhangers (amusant omschreven als de Verenigde Naties) haar vooruitzichten bespreken.

Sterke vrouwelijke rollen zouden in 1943 ongewoon zijn geweest. Het karakter van Mabel Crum (Sophie Khan Levy) doorbreekt deze mal omdat ze onder de mannelijke personages bekend staat als een onbeschaamd zelfverklaarde “trollope”. Ze zegt: “Ik doe het voor de mannen, niet voor het geld” en bezit echt haar positie als een vrouw met onafhankelijke ideeën, die afwijkt van het huwelijk als een instelling die haar vrijheid zou kunnen verstikken. Dankzij Khan Levy’s gedurfde optreden kan Mabel worden gezien als een verleidelijke, sterke vrouw op zich, die alle snobistische ideeën rond haar promiscuïteit omzeilt. In plaats daarvan beschouwen we haar als heldhaftig omdat ze de pragmatische voorstellen van de graaf afwijst en standvastig blijft in haar overtuigingen.

Gedurende het hele stuk, de “man” van de graaf, Horton de butler (John Hudson) flitst in en uit scènes, doet wat hem wordt opgedragen en bedient de verantwoordelijken. Hudson is absoluut meeslepend en speelt een perfecte Engelse heer. Van elke gedetailleerde eigenaardigheid en manier van doen tot de kleding van zijn Engelse butler, zijn karakter is volkomen geloofwaardig en zeer vermakelijk.

De setting van de salon voor het stuk is eenvoudig maar intiem, zoals de warmte van je favoriete sitcom die tot leven komt. Het voelde gezellig aan, het publiek maakte er deel van uit, en het is een goed geschikt stuk voor theater in de rondte.

Het stuk biedt kritiek op status, aangezien iedereen verliefd is op geld, titels en materiële zaken. Het speelt zich af tegen de achtergrond van een zeer reële oorlog die plaatsvindt, en de enigszins luchthartige prioriteiten van de personages staan ​​in contrast met dit feit. Deze minder relevante kwesties dienen echter ook om lichtheid toe te voegen aan de catharsis die deze komedie biedt; een vorm van escapisme en bevrijding van de slopende realiteit in de samenleving toen en nu.

Dit is een solide uitvoering, boordevol energie, geweldige casting en dynamiek tussen de personages, maar het voelde een beetje te lang aan met twee uur en vijfentwintig minuten inclusief pauze. Tegen het einde werd ik zenuwachtig en een beetje gevoelloos beperkt tot mijn stijve stoel!

Toen de luiken tegen het einde van de voorstelling dichtgingen, reflecteerde ik op het licht dat bij de opening binnenkwam, wat een passend begin vormde voor een toneelstuk tijdens de Tweede Wereldoorlog; een tijd die gewend was aan donkere dagen van onzekerheid, maar versoepeld door de lichtheid in humor van Terwijl de zon schijnt. Het is een opbeurende boodschap voor iedereen – om te genieten van de kleine momenten van komedie in het leven die je altijd kunt vinden als je maar hard genoeg zoekt.

Geschreven door Terence Rattigan
Geregisseerd door Paul Miller
Geproduceerd door Stuart Burgess