Door Elizabeth Freestone en Jeanie O’Hare

Door Elizabeth Freestone en Jeanie O’Hare Terwijl een bezoek aan het theater voor velen een kans is om aan de realiteit te ontsnappen, is het voor anderen een platform voor protest, voor het uitdagen van politiek en het uitlokken van moeilijke vragen. Het boek van Elizabeth Freestone en Jeanie O’Hare is een gids voor 100 toneelstukken van over de hele wereld, die alle aspecten van de klimaatnoodtoestand behandelen. Het bestaat uit 100 korte essays die onderzoeken hoe de toneelstukken spreken over de klimaatcrisis, verdeeld in 11 hoofdstukken, van Destruction and Extinction tot Fightback en Hope. Dit boek zou gemakkelijk droog kunnen zijn, zonder dat de actie zich afspeelt voor…

Excellent

Een brutaal eerlijke verzameling essays die het machtstheater demonstreert, moet de klimaatnoodsituatie voorspellen, ontleden en schreeuwen.

Terwijl een bezoek aan het theater voor velen een kans is om aan de realiteit te ontsnappen, is het voor anderen een platform voor protest, voor het uitdagen van politiek en het uitlokken van lastige vragen. Elizabeth Freestone en Jeanie O’Hare‘s boek is een gids voor 100 toneelstukken van over de hele wereld, die alle aspecten van de klimaatnoodtoestand behandelen. Het bestaat uit 100 korte essays die onderzoeken hoe de toneelstukken spreken over de klimaatcrisis, verdeeld in 11 hoofdstukken, van Destruction and Extinction tot Fightback en Hope. Dit boek zou gemakkelijk droog kunnen zijn, zonder dat de actie zich voor onze neus afspeelt en de scripts om in te duiken, maar dat is het allesbehalve. Het is een boeiende en stimulerende duik in de reikwijdte van ongelooflijke toneelstukken die er zijn en die kunnen bijdragen aan de strijd van activisten over de hele wereld.

Dit boek deinst er niet voor terug om toneelstukken op te nemen die hun publiek zullen choqueren en storen, en die het publiek op hun stoel zullen doen kronkelen. Het is een oproep tot wapens – om werk te produceren dat het werk van jonge activisten uitdaagt en in veel opzichten verdedigt. Maak je geen zorgen, wees gelukkig door Kevin Dyer verzekert oudere toeschouwers dat ze zich niet schuldig zullen voelen en belooft een lied over een ijsbeer – “dat is wat het publiek wil van theater over klimaatverandering, toch?”. Dageraad Koning‘s De rechtszaak stelt jonge mensen in staat om ouderen voor de rechter te brengen, en daarbij roept het interessante vragen op: verdienen we de doodstraf als we alleen doen wat we op dat moment dachten dat genoeg was.

Als je zou voorspellen wanneer de meeste toneelstukken in deze verzameling zijn geschreven, zou je niet meteen iets uit 420 v. Chr. In het hoofdstuk over migratie, een van ‘s werelds oudste toneelstukken, De smekende vrouwen door Aeschylus (nieuwe versie door David Greig) is opmerkelijk goed op de hoogte van de problemen van vandaag, aangezien het een groep vluchtelingen over de Middellandse Zee volgt. Kinderen van de zon door Maxim Gorky uit 1905 triggert ook vandaag, in onze huidige wereld van de pandemie en waar verkeerde informatie wijdverbreid is. Het is fascinerend om oudere toneelstukken te ontdekken die zo schokkend aansluiten bij de realiteit die we nu doormaken.

In deze collectie ontdekt u toneelstukken die u niet kende, maar ook vele die wel bekend zijn maar in een nieuw licht worden gebracht. Vooral oudere klassiekers die misschien niet door de lens van klimaatverandering zijn bekeken. Samuel Beckett‘s Gelukkige dagen uit 1948 laat zich open voor vele interpretaties. Maar door rekening te houden met het consumentisme dat wordt gepresenteerd door de objecten verspreid over Winnie begraven in het zand, en het feit dat de gemiddelde persoon gedurende zijn leven 300.000 objecten bezit, krijgt het stuk een nieuwe betekenis.

Ik wou dat ik een theaterproducent was, als ik dat was, zou ik onmiddellijk aan een aantal van de uitstekende toneelstukken in dit boek beginnen. Ik zou het gebruiken om uitdagende en tot nadenken stemmende kunst te bedenken. Of je kunt gewoon mijn leiding nemen en je een weg banen door deze fascinerende collectie, meer te weten komen over de crisis die we doormaken en anticiperen op de mogelijke rampen die onze kant op komen.

Auteurs: Elizabeth Freestone en Jeanie O’Hare
Uitgegeven door: Nick Hern Books

100 Plays To Save The World is nu verkrijgbaar als paperback of als e-boek. Verkrijgbaar bij al je gebruikelijke boekverkopers, of via Nick Helm Books via onderstaande link.