Korte inhoud: In 2020, tijdens de Coronavirus-pandemie, was de wereld geschokt toen Armenië en Azerbeidzjan een openlijk conflict in de regio Artsakh aangingen. Emile herkende de aanzienlijke hoeveelheid desinformatie die voortkwam uit de oorlog en het gebrek aan berichtgeving in het wereldnieuws, en reisde door de regio en sloot zich aan bij de lokale bevolking – degenen die de wapens opnamen om te vechten. Dit is hun verhaal.

Beoordeling: Documentaires zijn een van de moeilijkste soorten films om te maken. Om een ​​waargebeurd verhaal te vertellen, moet u de gebeurtenissen zorgvuldig documenteren en inzicht verschaffen zonder de integriteit van de procedure op te offeren. Maar sommige documentaires moeten een duidelijk standpunt innemen om het verhaal dat ze willen vertellen effectief te vertellen. 45 dagen is het verhaal van het Armeense volk dat vecht voor zijn leven tegen Azerbeidzjan in een oorlog waarvan velen van jullie waarschijnlijk niet eens wisten dat die plaatsvond. Gesitueerd tijdens het zes weken durende conflict en met beelden uit de eerste hand van de frontlinies, 45 dagen is een beklijvende, zij het specifieke, kijk op deze tragische gebeurtenissen.

45 dagen is een krachtige kroniek van de Nagorno-Karabach-oorlog van 2020 en moeilijk om naar te kijken. Ik bedoel dat met het grootste respect voor de filmmakers en het onderwerp van dit verhaal, want het is een verhaal over conflict, dood en een erfenis van gevechten in een regio ver van waar ik woon. Het is ook een verhaal dat een snaar zal raken bij velen van jullie die familie of vrienden hebben uit talloze landen over de hele wereld waar dit soort oorlogen plaatsvinden. Persoonlijk heb ik connecties met het Israëlisch-Palestijnse conflict, dat veel elementen gemeen heeft met de Armeens-Azerbeidzjaanse vijandelijkheden. Zelfs als je geen directe connecties hebt met dit verhaal, zul je als persoon emotioneel geraakt worden door de soldaten en hun families wiens lot we zien spelen op het slagveld.

Verteld en geregisseerd door Emile Ghessen, 45 dagen begint met een samenvatting van de geschiedenis van Armenië als volk en natie, inclusief de genociden die voor velen vandaag de dag nog steeds een twistpunt zijn. Hoewel Ghessen gelijk blijft in zijn presentatie als verteller, is het heel duidelijk dat hij persoonlijk belang heeft bij dit conflict en de geschiedenis van het Armeense volk, dus de film is in dit perspectief scheef. Ghessen, die geen formele opleiding als filmmaker heeft genoten, heeft wel een achtergrond als Royal Marine, wat zijn kijk op oorlogsvoering veel geloofwaardigheid verleent. Zijn inzicht in tactieken en wapens zijn een van de betere elementen van deze documentaire

De documentaire biedt een schat aan informatie over de oorlog, die uniek was omdat deze volledig werd uitgevochten tijdens de piek van de COVID-19-pandemie. Die extra rimpel toont zeker oorlog in tegenstelling tot hoe we het eerder hebben gezien, maar het geeft ons ook een blik op de impact die het had op de wereld als geheel. Armeense mensen bestaan ​​als een diaspora over de hele wereld en 45 dagen laat zien hoe de wereld reageerde via protesten en fondsenwerving. We zien ook enkele beroemde Armeniërs zoals Systeem van een Down frontman Serj Tankian nam een ​​standpunt in.

De oorlog zelf bestaat uit minder dan de helft van 45 dagen met de nasleep van het staakt-het-vuren en de overgave van Armeense landen aan Azerbeidzjan als focus voor de tweede helft. Het verschuiven van de snelle geschiedenisinleiding naar de ingebedde elementen van de oorlog zelf naar de evacuatie van het betwiste gebied is enigszins schokkend en zorgde voor een onbalans voor mij als kijker. Hoewel de inhoud van wat we kijken nooit moeilijk te volgen is, vond ik het soms moeilijk om bij te houden waar deze documentaire echt over ging. Koppel dat aan inconsistente afbeeldingen, kaarten, titelkaarten en ondertitels, en soms 45 dagen voelt alsof het wat meer glans nodig heeft. Om eerlijk te zijn, Emile Ghessen maakt met zijn kalme aanwezigheid door de film als deelnemer en filmmaker een grondige indruk.

45 dagen is een onwrikbare blik op wat velen misschien afdoen als een klein conflict, maar een conflict dat blijvende gevolgen heeft voor de deelnemers. Hoewel de kameraadschap tussen de filmmaker en zijn documentaire onderwerpen soms een specifieke kijk geeft op de gebeurtenissen die worden opgetekend, is het niettemin een unieke kijk uit de eerste hand op een gruwelijk moment in de geschiedenis. Hoewel oorlogen altijd overwinnaars hebben, wint niemand echt als je kijkt naar wat er op de grond gebeurt. Ik ben dankbaar dat deze documentaire alleen in die zin bestaat en hoop dat veel mensen dit zien en ervan leren.

7