De moord op koning Duncan is bijzonder ruw. Washington en Gleeson spelen het als een macabere dans, zo strak omlijst dat we de intimiteit voelen van hoe dichtbij de ene moet zijn om de andere te steken. Het is bijna seksueel. Beide acteurs stralen een vorstelijke uitstraling uit in hun andere scènes, hoewel die van Washington wordt ondersteund door die gepatenteerde Den-ZELLL-swagger. Hij doet zelfs de vocale tic van Denzel, waar hij beroemd om is, in sommige van zijn toespraken, waardoor ik duizelig genoeg wordt om uit mijn vel te springen van vreugde. Gleeson brengt de Old Vic naar zijn korte optreden; elke regel en elk moment voelt alsof hij communiceert met de geesten van de beroemde acteurs die dat heilige Londense podium sierden.

De andere acteurs zijn goed gecast en brengen hun eigen gaven naar hun werk. Stephen Root loopt bijna weg met de foto als Porter. Alex Hassel krijgt meer te doen als Ross dan ik me herinnerde. En er is een geweldige scène met een oude man, gespeeld door een acteur die ik niet zal verklappen. (Kijk heel goed wanneer hij verschijnt.) Wat betreft McDormand, ze heeft haar gebruikelijke stalen reserve, maar ik denk niet dat ze die volledig van zich afschudt als we eenmaal bij die “verdomde plek”-scène zijn. Ik had een soortgelijk probleem met de scène van Washington tijdens het banket wanneer hij wordt achtervolgd door een bekend spook. Beiden lijken te zelfverzekerd om in de ban te zijn van tijdelijke waanzin.

Deze “Macbeth” gaat net zo goed over stemming als over verzen. De beelden erkennen dit en trekken ons in de actie alsof we het op het podium zien. Maar nergens is het oproepen van stemming prominenter dan in Kathryn Hunter’s onthullende optreden als de Heksen. Er zit iets buitenaards in haar uiterlijk en haar stem, alsof ze uit een donkere plaats komt waar Macbeth bang voor zou moeten zijn. Je zult haar werk moeilijk kunnen vergeten. Ze is hier fantastisch, en Coens afbeelding van haar borrelende ketel is een hoogtepunt, net als de nauwe enscenering van Macbeths laatste gevecht. Hawkins houdt stand tegen de kolos Denzel Washington, en hun zwaardvechten zijn snel en gemeen.

Een waarschuwing: middelbare scholieren die films gebruiken in plaats van het toneelstuk te lezen, zullen, zoals altijd, de Engelse les niet blijven halen. Als het toeval je zou laten passeren, dan zou het toeval je voorbijgaan zonder je roer. Dus lees het stuk, kinderen! Uw eigen persoonlijke meneer Kilinski zal u dankbaar zijn.

Nu te zien in geselecteerde theaters en beschikbaar op Apple TV+ op 14 januari.