Mindy en Dibiasky brengen hun boodschap vervolgens naar de media, maar het platform is een scherts-zware ochtendshow (gehost door lege personages gespeeld door Perry en Blanchett) waar de producenten proberen hun verhaal glad te strijken tot een schattige wetenschappelijke ontdekking tussen de eerder genoemde Grande incident. Slechts één van de astronomen haalt het uit de studio zonder een nationale meme te worden – en niemand neemt hun dekvloer serieus – maar het zet hen op contrasterende paden van populariteit en wordt zelf de afleiding van de media. Met dank aan momenten waarop de chaos van “Don’t Look Up” geïnspireerd aanvoelt, is het grappig om te zien hoe Leonardo DiCaprio zijn door een Oscar goedgekeurde volume gebruikt om “We’re all going to die” te schreeuwen in een “Sesamstraat”-achtige show.

Maar van de vele opwindende namen die vervolgens worden verspild aan het beperkte gevoel voor humor van deze film, staat Blanchett bovenaan de lijst. Ze is een van de beste in het spel, en McKay maakt haar plastic en goedkoop, en een van de vele personages die niet lang genoeg uitgerekt zijn in deze hoogstaande parodie. Hetzelfde gebeurt min of meer met een vergeten Lawrence, of Streep, of Perry, of Melanie Lynskey, of TimothZijne Chalamet, de zoveelste grungy, lusteloos, oppervlakkige pre-volwassene. En dan is er Rob Morgan, die een nietsnut speelt voor Lawrence en DiCaprio, ondanks dat hij net zo goed is als zij.

De plot van “Don’t Look Up” is niet alleen anti-urgente, het maakt je ook constant bewust van wat deze film niet doet. Afgezien van hoe het je voortdurend laat lachen over de muren van zijn holle komische sequenties, zegt het niets nieuws over hoe verkeerde informatie een politieke zaak werd, of over hoe schandalen de echte opiaat zijn voor de massa, of het nu gaat om een ​​pop ster of de president. Het heeft zeker weinig te bieden over de rol die technologie hierin speelt, met Mark Rylance die een half-Elon Musk, kwart-Joe Biden-techgoeroe speelt die nog meer de baas is dan POTUS. “Don’t Look Up” denkt dat het veel slimme politieke knoppen indrukt, terwijl het alleen maar wijst op het voor de hand liggende en het gemakkelijke, keer op keer.