Cruz speelt Janis, een ervaren fotograaf die in Madrid woont. Op het punt om 40 te worden, raakt ze zwanger van een affaire met Arturo (Israel Elejalde), een knappe en charmante forensisch archeoloog. Ze bevalt op dezelfde dag als een andere alleenstaande moeder, de 17-jarige Ana (de opvallende Milena Smit), haar kamergenote in het ziekenhuis. Vanaf die eerste, goedhartige gesprekken merken de twee vrouwen dat ze op talloze, onverwachte manieren met elkaar in contact komen tijdens een van de meest kwetsbare en opwindende tijden in hun leven. Ze delen alle opgetogenheid en uitputting en meer. Om de vele wendingen die Almodóvar neemt in “Parallel Mothers” verder te bederven, maar het volstaat te zeggen dat het doozies zijn.

Maar hoewel de botten van zijn script zeepachtig lijken en de voortstuwende, snaarzware score van zijn frequente componist, de briljante Alberto Iglesias, soms zelfs doet denken aan een horrorfilm, draait “Parallel Mothers” nooit wild het kamp binnen. Cruz is stralend en aards, sexy en grappig als Janis, en omdat ze zo begaafd is en zo volledig op Almodovar’s golflengte zit, onderhoudt ze een emotionele band met het publiek door alle extreme hoogte- en dieptepunten van haar personage. Smit schittert ondertussen op een ingetogen manier in een meer ingehouden rol en geniet op verschillende niveaus van een sprankelende connectie met Cruz. Ana is lang niet zo enthousiast om moeder te worden als Janis, maar haar moederinstincten evolueren op manieren die warm en hartverscheurend zijn. ‘Het komt allemaal goed’, zegt Janis vroeg en vaak tegen Ana, en dat heldere optimisme geldt voor elk element van haar leven, inclusief haar garderobe en inrichting. De levendige roodtint die we overal zien – van haar vest en cameratas tot haar kinderwagen en Baby Bjorn – is zo’n handelsmerk van Almodovar dat ze een nagellak naar hem zouden moeten noemen. (Verscheidene van de oude medewerkers van de regisseur keren terug om een ​​”Parallel Mothers” zijn chique en dramatische look te geven, waaronder productieontwerper Antxón Gómez en cameraman José Luis Alcaine.)

Maar het zou geen Almodóvar-film zijn als een van zijn favoriete spelers, Rossy de Palma (“Women on the Verge of a Nervous Breakdown”, “Tie Me Up! Tie Me Down!”), niet zou komen opdagen. Hier speelt ze de beste vriendin van Janis, Elena, die haar ziekenhuiskamer binnenduikt in een trenchcoat met technicolor-ruiten en genereus no-nonsense ondersteuning en advies biedt. Aan de andere kant van het spectrum staat Ana’s moeder, Teresa (Aitana Sánchez-Gijón), een narcistische actrice die pas echt oplicht als ze vertelt hoe goed ze het deed tijdens een auditie (hoewel haar evolutie een van de vele onthullingen van de film is) .