Joe wil dat zijn films op die manier aansluiten, niet door plot of zelfs karakter, maar door ervaring. Hij wil ons afvragen hoe we omgaan met films en, bij uitbreiding, met het leven zelf. Zijn “Memoria” zal naar verluidt nooit een fysieke release hebben, alleen in theaters spelen in een reizende roadshow, jarenlang door het land gaan, een week per keer, beginnend op zondag 26 decembere, in New York City. Hoewel ik er niet dol op ben wat dit betekent in termen van te weinig mensen die toegang hebben tot geweldige kunst, zit er een zekere logica in dat deze specifieke film de roadshow-behandeling krijgt. Het gaat om ervaring. Het is een reis voor degenen die bereid zijn om het te nemen.

Swinton speelt Jessica, een vrouw die op bezoek is bij een zieke zus in Bogota. Er is meteen een gevoel van internationale verplaatsing omdat Jessica uit Schotland komt, maar in Medellin woont en nu Colombia bezoekt (het wordt versterkt doordat dit Joe’s eerste film is die meestal in het Engels is). Die verplaatsing wordt versterkt door ‘het geluid’. Het opent de film, gevolgd door het beeld van Jessica die uit bed opstaat. Hoorde zij het ook of was dat alleen voor het publiek? Dat deed ze en ze begint het steeds meer te horen. Kijkers zullen detective willen spelen. Komt het met stressvolle situaties? Er is een dinerscène waarin dat het geval lijkt te zijn. En toch weet iedereen die een Joe-film heeft gezien, dat er waarschijnlijk geen antwoorden zullen worden gegeven.

Jessica’s reis wordt verontrustender. Ze ontmoet de bovengenoemde technicus om de oorsprong van het geluid meer dan eens te achterhalen, maar hij lijkt niet te bestaan ​​als ze terugkomt om hem weer te zien. Evenzo heeft ze tijdens het diner verteld dat iemand waarvan ze zeker wist dat hij was overleden, nog in leven is. Het is alsof haar hele bestaan ​​een beetje is verplaatst. Ze dwaalt door de straten van Bogota totdat ze eindelijk weg is van het lawaai van de stad. Misschien kan ze hier uitvinden wat er aan de hand is? Waarschijnlijk niet.