Mon. Jan 24th, 2022

Voordat we het over de show hebben, is het de moeite waard om te vermelden dat de architectuur van het Old Naval College de definitie is van Dickensiaans. Het is tenslotte een Werelderfgoed. De Painted Hall, de thuisbasis van deze gloednieuwe bewerking van het beroemdste werk van de heer Dickens, is ook geen doorsnee voorstellingsruimte. Het is een weelderige 18e-eeuwse ceremoniële eetzaal die onberispelijk is ingericht in de Italiaanse barokstijl door kunstenaar Sir James Thornhill, een taak die hem in alle opzichten bijna twintig jaar kostte. Bijna 200 scènes sieren op spectaculaire wijze een episch hoog plafond. Uw recensent hoorde meer dan één hoorbare zucht als toeschouwers…

Excellent

Muziek liefhebber? Trakteer uzelf op deze nieuwe versie van A Christmas Carol en geniet van het voortreffelijke werk van de belachelijk getalenteerde acteur-muzikanten van Goblin Theatre.

Gebruikersbeoordeling: 4.59 ( 3 stemmen)

Voordat we het over de show hebben, is het de moeite waard om te vermelden dat de Oude Marine College‘s architectuur is de definitie van Dickensian. Het is tenslotte een Werelderfgoed. De geschilderde zaal, de thuisbasis van deze gloednieuwe bewerking van het beroemdste werk van Mr Dickens, is ook geen doorsnee speelruimte. Het is een weelderige 18e-eeuwse ceremoniële eetzaal die onberispelijk is ingericht in de Italiaanse barokstijl door kunstenaar Sir James Thornhill, een taak die hem in alle opzichten bijna twintig jaar kostte. Bijna 200 scènes sieren op spectaculaire wijze een episch hoog plafond. Uw recensent hoorde meer dan één hoorbare zucht toen de toeschouwers hun ogen opsloegen om het in zich op te nemen. Het is een genot om op zo’n mooie plek te zijn voordat de show zelfs maar begint. Het gevaar bestaat natuurlijk dat een optreden in dergelijke omstandigheden een ondergeschikte rol speelt bij de omgeving. Gelukkig is dat hier niet een beetje. Deze snelle, een uur durende bewerking van ieders favoriete verhaal over persoonlijke verlossing voelt zich erg thuis.

Er kan zelfs een tweede viool in de show zijn. Of een derde of vierde! Ik had gitaren, een accordeon, een saxofoon, keyboards, een cello, percussie en een trompet gezien voordat ik de tel verloor. Instrumenten vervuilen letterlijk het podium om opgehaald te worden en goed te gebruiken wanneer de show dat vereist. Rijke, gelaagde onberispelijk uitgevoerde originele muziek vormt het kloppende hart van de voorstelling. Melodieën stijgen en dalen, versterkt door de akoestiek van de kamer en onweerstaanbare harmonieën.

Er is een glorieuze mix van liedjes en stijlen, van een vleugje country tot hoge kerkkoormuziek. Alleen een rap voor Fezziwig voelde niet op zijn plaats, een beetje teveel zoals je vader die cool probeert te zijn voor de kinderen. Dit was echter gelukkig kort en veranderde al snel in een meer bevredigende traditionele mal. Will Dollard en Mary Erskine verdienen enorm veel lof voor het schrijven van de muziek en teksten. Op weg naar huis neurie je misschien wel een of twee van hun deuntjes. Rob Gathercole, zowel muzikaal leider als castlid, is duidelijk ook een groot talent. Soms voelt het alsof theater gecombineerd wordt met de concertzaal. Kwaliteit spul.

Als ze geen mooie muziek maken, stort elk lid van de cast van vijf zich in Matt Borgatti‘s boek met enorme hoeveelheden vaardigheid en charme. De tekst toont gepaste eerbied voor het bronmateriaal zonder ooit po-faced of benauwd te voelen. Dagobert (Mia Jerome), laat met genoegen de toon van een acteur achterwege om een ​​resoluut lokale grump uit Zuid-Londen te laten klinken. Een zeer overleden Jacob Marley (Matt Burns) neemt de vertellerrol op zich met de styling van je favoriete leadzanger van de gothicband. Het verhaal is aangepast zodat het zich allemaal afspeelt tijdens een kerstavondconcert in, je raadt het al, The Painted Hall zelf. Sommige nummers krijgen hymnenummers. De drie geesten worden verwelkomd als solisten. Het is een apparaat waarvan ik niet zeker weet of het veel toevoegt, maar voordat we ons te veel zorgen kunnen maken over zulke dingen, worden we weggevoerd om van een ander nummer te genieten. De avond is ook doorspekt met humor. Er is één slechte grap over Tiny Tim die alleen al de ticketprijs echt waard is.

Over Tiny Tim gesproken, God zegene hem, hij wordt tot leven gebracht door een of ander geïnspireerd, hartverwarmend poppenspel. Het ontwerpwerk van Oliver Hymans, Valeriya Voronkina en Jess Shead is overal sterk – perfect passend bij de locatie en periode.

Je hebt een groot aantal keuzes als je wilt zien Een kerstlied deze feestmaand. Ik kan me echter niet voorstellen dat je een productie zo aangenaam zult vinden voor de oren, of de ogen, als Goblin Theater‘s overname van de Painted Hall. Vraag de kerstman om een ​​kaartje, je zult er geen spijt van krijgen.

Geschreven door: Charles Dickens
Regie: Andy Barry
Muziek en tekst door: Will Dollard & Mary Erskine