Ik kan niet liegen, ik had hoge verwachtingen van deze voorstelling; niet alleen omdat ik gewoon dol ben op Belle en het Beest en alles gebaseerd op dit sprookje, maar ook omdat er een musical van is gemaakt, wat mijn favoriete theatergenre is. Maar laten we ons concentreren op de details. Er valt zoveel te vertellen over deze productie, maar vooral over de geweldige samenwerking op het podium. De acteurs waren ongelooflijk, werkten als één groot organisme, en het was een waar genoegen om naar ze te kijken. Van de hoofdrollen tot de kleinste, elk was perfect gepland. Zelfs enkele rekwisieten…

Een verhaal zo oud als de tijd in een nieuwe muzikale versie. The Rose Theatre heeft iets absoluut geweldigs gecreëerd met een productie die het originele verhaal verbindt met hun eigen hedendaagse visie. Het is een geweldig spel voor volwassenen en voor kinderen, maar let op: er wachten veel mysteries op je in deze magische wereld.

Gebruikersbeoordeling: 3.73 ( 12 stemmen)

Ik kan niet liegen, ik had hoge verwachtingen van deze voorstelling; niet alleen omdat ik gewoon van hou Schoonheid en het beest en alles gebaseerd op dit sprookje, maar ook omdat er een musical van is gemaakt, wat mijn favoriete theatergenre is. Maar laten we ons concentreren op de details.

Er valt zoveel te vertellen over deze productie, maar vooral over de geweldige samenwerking op het podium. De acteurs waren ongelooflijk, werkten als één groot organisme, en het was een waar genoegen om naar ze te kijken. Van de hoofdrollen tot de kleinste, elk was perfect gepland. Zelfs enkele rekwisieten hadden hun eigen leven dankzij dit fantastische team. De choreografie was vol energie en elke beweging voelde als een belangrijk onderdeel van het grotere ontwerp. De liedjes en zang in de show, vooral die van de groep, waren ook een groot deel van het gevoel dat elk afzonderlijk element hier met elkaar is verbonden door kleine onzichtbare draden. Terugkomend op de rekwisieten, ze waren overal, en de scenografie was echt verplaatsbaar, wat ruimte gaf aan alles wat er op het podium gebeurde. Dansende bloemen en bewegende spiegels zijn slechts kleine voorbeelden van dit prachtige landschap.

Ook de verlichting stelt niet teleur: van eenvoudig dag- en nachtlicht tot speciale effecten met verschillende tinten en kleuren. Dit alles zorgde voor een magische sfeer, niet alleen op het podium maar ook eromheen. Ik moet hier vermelden dat de actie van het stuk niet beperkt was tot het toneel. Overal rennen personages, voor het publiek en tussen de rijen stoelen. Misschien een beetje afleidend, maar tegelijkertijd creëerde het een vriendelijke, familiale omgeving voor de toeschouwers.

Om te eindigen wil ik twee personages noemen die ik me uitzonderlijk goed herinner: Felice gespeeld door Amy Lawrence en de Jay gespeeld door Georgia Anderson. Ze hadden allebei dezelfde grappige en energieke manier van spelen waardoor ik ontelbare keren moest glimlachen. Ik had ook het gevoel dat ze een verloren tweeling zijn vanwege de overeenkomsten van hun karakters – en ik spreek er absoluut niet op een negatieve manier over. Ze waren gewoon fantastisch, en ik hoop dat dit nog maar het begin is van hun carrière in de kunstwereld.

Ik wil niet het risico lopen spoilers over de show te geven, want het is absoluut de moeite waard om hem met eigen ogen te bekijken. Dus als je tijd hebt, pak dan vrienden of familie en maak zo snel mogelijk een theatertrip naar het Rozentheater.

Geschreven door: Ciaran McConville
Regie: Lucy Morrell
Muziek en tekst, orkestraties en muzikale leiding: Eamonn O’Dwyer