Misschien was de sjaal een vergissing. Ik heb toevallig een lang gestreept nummer dat qua stijl en kleur griezelig dicht bij het nummer komt dat Tom Baker droeg toen hij de hoofdrol speelde in de langlopende sciencefiction-tv-serie van de BBC, Doctor Who. Hoe toepasselijk zou het zijn, dacht ik, om iets te dragen dat verwijst naar de geschiedenis van de show. Doctor Who-fans houden er tenslotte van om zich te verkleden, nietwaar? En de website van Time Fracture moedigt leden van het publiek aan om te komen als hun favoriete dokter of zelfs monster. In het geval zag ik maar één andere persoon gekleed in iets dat zou kunnen zijn…

Goed

Chaotisch plezierige meeslepende spin-off van de iconische tv-show.

Misschien was de sjaal een vergissing. Ik heb toevallig een lang gestreept nummer dat qua stijl en kleur griezelig dicht bij het nummer komt dat Tom Baker droeg toen hij de hoofdrol speelde in de langlopende sciencefiction-tv-serie van de BBC, Doctor who. Hoe toepasselijk zou het zijn, dacht ik, om iets te dragen dat verwijst naar de geschiedenis van de show. Ten slotte, Doctor who fans houden ervan om zich te verkleden, nietwaar? En Tijdbreuk‘s website moedigt leden van het publiek aan om te komen als hun favoriete dokter of zelfs monster.

In het geval zag ik maar één andere persoon gekleed in iets dat als kostuum kon worden beschouwd: een tanktop met vraagtekenpatroon zoals gemodelleerd door Sylvester McCoy tijdens de laatste dagen van de originele tv-run van de show. Het voelde een beetje alsof ik een doelwit droeg, of met een rode lap naar een stier zwaaide, terwijl de acteurs op me inzoomden wanneer ze iemand nodig hadden om mee om te gaan. Leuk om erbij betrokken te zijn, maar ik realiseerde me al vroeg dat ik meer dan de meesten in deze ervaring zou worden ondergedompeld.

Wat voor soort ervaring is het? Het publiek krijgt een groepsrol als vrijwilligers die door de dokter zijn geselecteerd om “op te staan ​​en het universum te redden”. Geen druk dus. De show begint met een lange briefing op het hoofdkantoor van UNIT waar ons wordt verteld – te midden van paniekerige stroomstoringen en “tijdpieken” – dat de kosmos op het punt staat te worden gewist door een tijdbreuk veroorzaakt door een apparaat dat in 1942 op Londen viel tijdens de Blitz. Alleen wij kunnen de ultieme ramp voorkomen.

De UNIT-basis is versierd met schermen waardoor dit achtergrondverhaal en deze missie aan ons worden doorgegeven door vooraf opgenomen video van Jodie Whittakerde huidige dokter, David Bradley‘s originele Timelord, en UNIT trouwe Kate Stewart (Jemma Redgrave). Het wordt aangevuld met acteurs in de kamer die bange wetenschappers spelen die wanhopig proberen de middelen te activeren waarmee we terug in de tijd worden gestuurd om de dag(en) te redden.

Het is hier dat de grootste tekortkoming van deze levendige show aan het licht komt: het is gewoon te druk en overvol om te kunnen volgen wat er gaande is. Ik schatte dat er ongeveer 100 toehoorders tegelijk door vier verschillende acteurs werden toegejuicht, terwijl de geluidseffecten om ons heen schalden en het onmogelijk was om de informatie te horen die we nodig hadden. Dit probleem bleef gedurende de hele ervaring bestaan, aangezien verschillende ‘scènes’ naast elkaar plaatsvonden; afzonderlijke groepen verdringen zich rond individuele acteurs die zich inspannen om een ​​idee te krijgen van hoe we zouden moeten deelnemen.

Dat gezegd hebbende, er zijn veel zeer plezierige elementen in de ervaring. Afhankelijk van wie je kiest om te volgen, zijn er meerdere verschillende verhaallijnen om bij betrokken te zijn. Mijn metgezel en ik werden gekozen (nadat ik was ondervraagd over mijn sjaal: had ik het koud?) om een ​​essentiële boodschap over te brengen aan een Kerblam-robot. We ontmoetten toen een bedrieglijke Ood genaamd Brian, snelden langs koningin Elizabeth om een ​​echtgenoot te kiezen (niet zeker waarom) voordat een Cyberman binnenstormde en een personage ‘verwijderde’ dat dwaas genoeg was om niet bang voor hem te zijn.

Na een dramatische impasse tussen twee vrouwelijke Timelords (het acteerhoogtepunt voor mij) en een zeer effectieve ontmoeting met enkele Weeping Angels, bereikten we de slotscène, waarvoor het publiek opnieuw samenkwam. Dit bleek een langdurig Timelord-ritueel te zijn waarbij enige pantomime-interactie nodig was, maar toen het uiteindelijk aankwam, voelde de climax van de show echt gedenkwaardig en vreemd emotioneel op die manier die bijzonder speciaal was voor Doctor who.

Ik moet vermelden dat er onderweg een ‘interval’ is – een goede zaak, want het redden van het universum draagt ​​op de voeten – in een bar met twee geweldige loungezangers. Dit paar, gekleed in prachtige sprankelende blauwe outfits, speelde uitgeklede versies van een aantal geweldige nummers, waaronder een versie van Radiohead’s Kruipen dat zou alleen al de toegangsprijs waard kunnen zijn. (Controleert de ticketprijs … Ik zei wel “zou kunnen zijn”).

Als je dit nog leest, betekent dit dat ik geslaagd ben in mijn missie om het universum te redden. Graag gedaan. Ik vond het leuk om te doen, ook al wist ik niet altijd precies hoe ik deze essentiële prestatie volbracht. Tijdbreuk‘s acteurs zijn niets anders dan enthousiast, en er is veel liefde en aandacht voor detail gestoken in het creëren van een show voor Doctor who fans om zich in onder te dompelen. Toen ik de Mayfair-locatie van de productie verliet en de ijskoude decembernacht binnenstapte, was ik blij dat ik mijn sjaal toch had gedragen.

Geschreven: Daniel Dingsdale
Regie: Tom Maller
Geproduceerd door: Immersive Everywhere