Spring Awakening, gebaseerd op een toneelstuk van Frank Wedekind uit 1891, is nu een meeslepende rockmusical, hoewel hij zich nog steeds in Duitsland afspeelt. Deze muzikale productie komt uit het boek en de teksten van Steven Sater, samen met muziek van Duncan Sheik. Het stuk verkent het leven van tieners terwijl ze worden geconfronteerd met de uitdagingen van de adolescentie en het ontwikkelen van seksualiteit, samen met de gevolgen van een gebrek aan volwasseneneducatie voor de kinderen. Sater en Sheik maken er een donkere, geestige coming-of-age-musical van die grote onderscheidingen ontving, waaronder acht Tony’s, toen hij voor het eerst op Broadway speelde tussen 2006 en 2009. Het is…

Een frisse en vernieuwende bewerking van een veelgeprezen musical.

Gebruikersbeoordeling: 4.88 ( 2 stemmen)

Gebaseerd op een toneelstuk uit 1891 van Frank Wedekind, Lente ontbloeit is nu een meeslepende rockmusical, hoewel nog steeds in Duitsland. Deze muzikale productie komt uit het boek en de tekst van Steven Sater, samen met muziek van Duncan Sheik. Het stuk verkent het leven van tieners terwijl ze worden geconfronteerd met de uitdagingen van de adolescentie en het ontwikkelen van seksualiteit, samen met de gevolgen van een gebrek aan volwasseneneducatie voor de kinderen. Sater en Sheik maken er een donkere, geestige coming-of-age-musical van die grote onderscheidingen ontving, waaronder acht Tony’s, toen hij voor het eerst op Broadway speelde tussen 2006 en 2009. Het is een musical die algemeen wordt beschouwd als een triomf, en dit productie is geen uitzondering.

De Almeida Theater is een locatie die trots is op het werken met jonge acteurs, en met Lente ontbloeit ze hebben precies dat gedaan. Het is een toneelstuk dat het enorme talent van de cast laat zien, samen met innovatieve en fantasierijke enscenering, sublieme choreografie en prachtige muzikale arrangementen.

Het stuk begint met enscenering die weinig meer lijkt te zijn dan een reeks zwarte trappen met glazen schermen langs de bovenkant, maar het wordt zoveel meer naarmate de show vordert. De cast tekent met krijt op die trappen en de omringende muren, terwijl ze interactie hebben met schermen aan de achterkant. Regisseur Rupert Gold en choreograaf Lynne Pagina de ruimte met succes creatief en uitgebreid gebruiken, beweging aanmoedigend die vervolgens de indrukwekkende atletiek van de cast demonstreert. Deze enscenering werkt ook enorm bij het creëren van niveau, interessante bewegingen en interacties met en tussen de artiesten.

Wat, naar mijn mening, de belangrijkste bijdrage aan het succes van de show is, zijn die artiesten. De cast, die voornamelijk uit jonge acteurs bestaat, vatte de toon van het stuk perfect samen en paste het allemaal prachtig bij elkaar als een ensemble. Er zijn enkele opvallende namen die extra erkenning verdienen: Amara Okereke, wiens Wendla volmaakt naïef is en toch nieuwsgierig met een geweldige karakterontwikkeling; Stuart Thompson‘s Moritz legt het angstige karakter van zijn personage vast; Carly-Sophia Davies, zoals Ilse, heeft niet alleen een onberispelijke stem, maar ze gebruikte het om het publiek te raken, en tot slot Laurie Kynaston als Melchior, een personage dat onberispelijk door de show rijdt.

Ik zou deze show aanraden aan iedereen die op zoek is naar een mooie, allround en prachtig gepresenteerde musical die zowel acteren, zingen als dansen centraal stelt. Het is grappig, hartverwarmend, emotioneel en ik werd er echt sprakeloos van. Ik ben al van plan om dit nog eens te zien.

Boek en tekst door: Steven Sater
Muziek door: Duncan Sheik
Origineel stuk door: Frank Wedekind