Misschien wil je nog steeds “Schemes in Antiques” bekijken om Yuan te zien rondlopen met verschillende overdreven antiekexperts. Kwok weet zelfs de kleinste scène op te bouwen voor maximale dramatische spanning, zowel in termen van visuele compositie als van moment tot moment, dus zijn film voelt vaak groter aan dan de onbeduidende onderwerpen. Dat is geen geringe overwinning als je bedenkt hoe vaak Yuan moet uitleggen waarom hij een paar stappen voor is op ongelovige tegenstanders als Bu Ran.

Soms worden de verklaringen van Yuan geïllustreerd met computeranimaties die de overweldigende kwaliteiten van historisch antiek overtreffen. Andere keren laat Kwok zich door de ondoordringbare, maar zelfverzekerde beslissingen van Yuan leiden, zoals wanneer Yuan en Bu Ran op een illegale antiekmarkt op jacht gaan naar het volgende verhelderende artefact. We volgen deze twee straatventers terwijl ze van mede-aaseters en verkopers gelukkige handlangers maken, de een wat handiger dan de ander. Het hoogtepunt van deze scène heeft niet eens betrekking op de laatste informatie die Yuan en Bu Ran moeten verwerven om uiteindelijk het hoofd van de Boeddha te lokaliseren. Het gaat echt over de last-minute ontdekking dat deze twee jongens nooit echt hetzelfde nastreven. Zelfs hier is Yuan ons op de een of andere manier een paar stappen voor.

Dat gezegd hebbende, “Schemes in Antiques” gaat uiteindelijk over Yuan en zijn familie. Hij realiseert zich dat de enige manier om te slagen is door samen te werken met verschillende stekelige concurrenten, waaronder Bu Ran, en die samenwerkingen leiden hem uiteindelijk naar de kloppende, anticlimax-finale van de film.

Ik weet niet zeker hoe het verhaal van Yuan eindigt in de roman van Young, maar er is niets in ‘Schemes in Antiques’ dat zo aantrekkelijk of zo dynamisch is als de presentatie van Kwok. Yuan is niet interessant genoeg om zoveel aandacht te verdienen, en hij gaat nooit ergens onverwachts of interessant genoeg om je zorgen te maken of Yuan zal slagen waar zowel zijn vader als zijn opa faalden.

“Schemes in Antiques” is echter een plezierige tijdverspilling wanneer het naar zijn eindbestemming racet. De nieuwste versie van Kwok raakt misschien ongeveer 15-20 minuten voordat het eindigt op, maar het is ook snel en slim genoeg om je te laten hopen dat de volgende scène nog groter en beter zal zijn dan de laatste showstopper.

Speelt nu in de bioscoop.