Uiteindelijk breekt de openingsavond aan voor de show (die “Barbarella” suggereert zonder het heldere plot) waar alles voorspelbaar uit de hand loopt voor de climax waarin Clay triomfantelijk terugkeert naar het podium. Dit leidt ertoe dat het publiek in de film wild juicht en het publiek in het theater speculeert over de machinaties die nodig zijn om Bono te overtuigen zich aan te melden om niet alleen te verschijnen, maar ook om een ​​nieuw U2-nummer aan de soundtrack bij te dragen.

In wezen is “Sing 2” niet veel meer dan een kruising tussen een minder Mickey Rooney-Judy Garland-voertuig en een van die eindejaars Spotify-aankondigingen die mensen online plaatsen om anderen te laten weten dat ze veel naar Billie Eilish hebben geluisterd in de afgelopen 12 maanden. Hoewel er tal van subplots te bedenken zijn, is er maar weinig verhaal dat de onderneming drijft en schrijver/regisseur Garth Jennings kan zich niets aantrekken van dergelijke details. De humor is weinig meer dan luidruchtige slapstick, de steken op pathos zijn bijna aanstootgevend gekunsteld, en door een verhaal te bouwen waarin artistiek succes wordt gelijkgesteld met blitse presentatie, ondergraaft het op vreemde wijze zijn eigen boodschap over de bijzondere kracht van muziek bij elke beurt.

In plaats daarvan is Jennings alleen geïnteresseerd in het proppen van zoveel mogelijk nummers in de mix zonder enige andere gedachte die de selectie van deuntjes bepaalt, behalve dat ze bekend zijn. De opening, bijvoorbeeld, neemt de orgiastische opwinding van Prince’ “Let’s Go Crazy” en reduceert het tot zinloze cartoon-pablum en dat is slechts de eerste van talrijke muzikale misdaden die hier zijn gepleegd. De enige die werkt is Halsey’s versie van “Could Have Been Me” van The Struts. Maar aangezien rocken het dagelijkse werk van Halsey is, is dat niet bijzonder verrassend.

Omdat het geen seks, geweld of slechte woorden bevat en omdat het vol staat met schattige antropomorfe dieren, zullen veel ouders hun kinderen ongetwijfeld meenemen naar “Sing 2” met de theorie dat er niets slechts voor hen in zit. Ik zou zelfs willen beweren dat de pure luiheid die wordt vertoond door deze zielloze oefening in franchise-uitbreiding veel schadelijker is. De beste familiefilms spreken tot de verbeelding van jongere kijkers en leren hen de kracht van verhalen vertellen op een manier die hen hun hele leven kan beïnvloeden, en hen mogelijk te inspireren om ook hun eigen verhalen te creëren. Ter vergelijking: “Sing 2” heeft geen ander doel dan een paar uur te verspillen. Als ‘Sing 2’ ze iets leert, is het wel dat ze plannen moeten maken voor een toekomst in het onderhandelen over muzieklicenties voor films – hopelijk voor films die beter zijn dan deze.

Speelt nu in de bioscoop.