VERHAALLIJN: In seizoen 4 bundelen de Miyagi-Do en Eagle Fang-dojo’s hun krachten om Cobra Kai neer te halen tijdens het All Valley Under 18 Karate Tournament… en wie verliest, moet zijn gi ophangen. Terwijl Samantha en Miguel proberen de dojo-alliantie te behouden en Robby all-in gaat bij Cobra Kai, is het lot van de Valley nog nooit zo precair geweest. Welke trucs heeft Kreese in petto? Kunnen Daniel en Johnny hun decennialange strijdbijl begraven om Kreese te verslaan? Of wordt Cobra Kai het gezicht van karate in de vallei?

BEOORDELING: Wanneer Cobra Kai aanvankelijk debuteerde, was ik een beetje teleurgesteld door de YA-benadering van het verhaal, ondanks dat de serie alle juiste nostalgische punten voor mij bereikte. Met de verschuiving van YouTube naar Netflix voor het derde seizoen, Cobra Kai werd beter met een balans tussen volwassen verhalen voor Ralph Macchio, William Zabka en Martin Kove, samen met betere verhaallijnen voor de tienercast. Met Cobra Kai IV, de inzet is hoger dan ooit met de terugkeer van Thomas Ian Griffith die zijn gemene Terry Silver van Thij Karate Kid Deel III. Met Johnny en Daniel voor het eerst in de geschiedenis van de franchise op één lijn, levert dit seizoen het meest uitgebalanceerde verhaal tot nu toe met een aantal echte ups en downs voor elk castlid. In het kort, Cobra Kai IV is de beste van de martial arts-serie tot nu toe.

Als je na de seizoensfinale van seizoen drie verder leest, verspil je geen tijd door Thomas Ian Griffith formeel voor te stellen als Terry Silver. Een tweedimensionale antagonist in de derde Karate kind film, was Silver een lafhartige schurk, één snor te kort om hem op het scherm rond te draaien. Maar met zijn achtergrondverhaal een integraal onderdeel van de Kreese-flashbacks van vorig seizoen, wordt Silver veel meer dan een verheerlijkte cameo. De makers van de serie Josh Heald, Jon Hurwitz en Hayden Schlossberg zorgen voor een seizoensboog voor Silver die rekening houdt met de verhalende paden voor Kreese, Johnny en Daniel. Ik waardeer het echt dat deze show Johnny of Daniel niet afschildert als good guys of bad guys en dat heeft zich uitgebreid tot Kreese en Silver, die allebei meer gebrekkig en menselijk zijn dan voorheen. Sommigen vinden dat dit de speelfilms ondermijnt, maar ik zal de meer complexe psychologie elke dag graag in mijn verhalen opnemen.

Zoals de trailer belooft, werken de dojo’s van Eagle Fang en Miyagi-do dit seizoen samen om Cobra Kai neer te halen. Dit betekent dat de vrienden en vijanden onder de studenten meer dan ooit beladen zijn. Zowel Miguel (Xolo Maridueina) als Sam (Mary Mouser) worden verscheurd tussen de sensei’s, waarbij elk wordt aangetrokken door de leringen van de andere kant. Dit dwingt Daniel en Johnny ook om elkaar te tolereren. William Zabka en Ralph Macchio spelen al zo lang rollen tegen elkaar dat samenwerken aanvoelt als een vechtsport-equivalent van The Odd Couple. Maar het werkt, want deze tien afleveringen nemen elk van hen mee op een belangrijke reis die eindigt zoals ik had verwacht, maar met enkele welkome verrassingen.

Aan de kinderkant wordt er veel tijd doorgebracht met Robby Keane (Tanner Buchanan) en Tory (Peyton List). Elk seizoen tot nu toe vond ik Sam en Tory de minst interessante en meest irritante personages, maar dit jaar krijgen we een aantal nieuwe elementen te zien aan hun persoonlijkheden die, net als bij Kreese en Silver, hun rollen een welkome complexiteit geven. de show. Ik was ook verrast door een nieuw personage, Kenny (Dallas Dupree Young), wiens introductie een grotere rol biedt voor de zoon van Daniel, Anthony (Griffin Santopietro). Zonder details prijs te geven. de erfenis van Miyago-do bewandelt een heel ander pad voor de jongste LaRusso. Dit seizoen zien we ook de terugkeer van meerdere personages die we al een paar seizoenen niet hebben gezien en het werkt geweldig terwijl de serie op weg is naar het afsluitende All-Valley Karate Tournament.

De trailer belooft dit seizoen een aantal grote veranderingen voor het toernooi en als je eenmaal ziet wat ze zijn, kun je waarschijnlijk voorspellen waar volgend seizoen naartoe zal gaan, maar het komt nooit als cliché over. In feite zijn de martial arts-reeksen dit seizoen veel beter dan alles van de eerste drie en introduceren ze een nieuwe beweging die kan wedijveren met de crane kick in Karate kind geschiedenis. De grootste zwakte die deze serie altijd heeft gehad, waren de ietwat goedkope verhaallijnen voor tieners, maar met meer personages die in de mix komen dan ooit tevoren, waaronder Amanda LaRusso (Courtney Henggeler), ben ik tot nu toe het meest betrokken geweest bij deze serie. De tien afleveringen vliegen voorbij en ze klokken elk een half uur in, behalve de finale die tien minuten langer is. Dit is een gemakkelijke eetbui en perfect voor deze oudejaarsavond.

Het vierde seizoen van Cobra Kai is het meest evenwichtige verhaal dat we tot nu toe hebben gezien van Het karate kind spin-off. Maar het vertegenwoordigt ook de laatste stunt die de serie in petto heeft. Afgezien van Hilary Swank, zijn alle grote personages op het grote scherm op dit punt teruggekeerd, dus het vijfde seizoen van Cobra Kai zal op zijn eigen verdiensten moeten staan ​​terwijl ze de nasleep van wat er dit jaar gebeurt, moeten verwerken. Nu dit seizoen nieuwe allianties en opnieuw aangewakkerde vetes oplevert, zal wat daarna komt veel moeten waarmaken, maar het seizoen eindigt met meerdere draden die leiden naar het volgende seizoen. Cobra Kai IV is net zo inspirerend als grappig, nostalgisch en actueel, en geeft ons meer redenen om van deze franchise te houden, terwijl we eindelijk in de richting gaan die ik hoopte dat het zou doen.

Cobra Kai IV gaat in première op 31 december Aan Netflixen.

9