Wat volgt is een verhaal dat slingert tussen uitbundige onzin en een soort halfslachtige sociaalpolitieke riff, een mengeling van wrok van amorele techno-fascistische douchebros, fascinatie voor hun pronkhuizen en een licht perverse obsessie met model-actrice – wat voor types dan ook. misschien niet, feitelijk gesproken, wankelt op de rand van de leeftijd van wettelijke toestemming, maar zijn verzonnen en gekostumeerd om een ​​anime-waif of Lolita op te roepen. Het spijt me te moeten zeggen dat Krug en Monaghan hier verschrikkelijk in zijn, hoewel het moeilijk is om ze helemaal of zelfs gedeeltelijk de schuld te geven, gezien de klonterigheid van het script en het schijnbaar onvermogen van de regisseur om in de slip te raken en een glorieus wrak te produceren van een film, het soort dat het publiek uitbundig juicht, ook al weten ze dat het stom is.

Veel van de problemen komen terug op de vraag of je naar het soort film kijkt dat om geloofwaardige psychologie geeft of een film die er niets om geeft. Het gaat gevoeliger om met het leed van Sky’s kamergenoot dan je zou verwachten, maar het laat ook de held zijn been breken met een bandenlichter tijdens een poging tot auto-inbraak en geeft ons vervolgens geen enkele indicatie van hoe die schokkend brute misdaad zou kunnen zijn geweest. beïnvloedde de psyche van het slachtoffer (meteen daarna doet hij alsof het een klein ongemak was).

Uiteindelijk realiseren we ons dat we er nooit achter zullen komen wie Sky werkelijk is, omdat er niets in haar hoofd zit behalve hebzucht en kwaad. Een beetje een pluim voor het nemen van nog een gigantische stap in rauwe, ongesneden sleaze door karakteracteur Frank Grillo (de andere gedenkwaardige uitvoering van de film) binnen te halen om een ​​gladstrijkend, wijs, misdadiger-mastermind-type te spelen. Grillo’s grijnzende levering, New Yorkse stoere branie en retro jaren ’50 pompadour lezen als een opzettelijke aanroeping van Mickey Rourke, de kroonprins van losbandigheid op het scherm in de late jaren ’80 en vroege jaren ’90, en de ster van Michael Cimino’s remake van de huisinvasiethriller “The Desperate Hours”, waar het laatste derde deel van de film soms op lijkt (samen met beide versies van “Funny Games”). “Shattered” is, zoals je misschien hebt begrepen, een filmgeschiedenis-geletterd werk dat schaamteloos eer betoont aan eerdere films (het huis herinnert zowel aan het bergfort van de slechterik in “North by Northwest” als aan de plek waar Craig Wasson in zijn huis zat. in “Body Double”, en niet alleen brengt Chris het grootste deel van de film door in een rolstoel, de regisseur doet zijn eigen versie van de dromerige wake-up kiss tussen Grace Kelly en James Stewart in “Rear Window”).